Celulita estetică

Notă: Celulita la care mă refer în acest articol este celulita estetică si nu cea medicală infecţioasă.

Din păcate cele mai multe dintre femei au celulită mai mult sau mai puţin evidentă. Sunt şocante statisticile care spun că peste 85% din femei au celulită evidentă pe coapse după vârsta de 18 ani. În cazul femeilor, celulita este grăsime depusă şi greu de metabolizat şi nu depinde de nivelul estrogenului în sânge. Ironic este faptul că greutatea corporală nu este parte din problemă ci faptul că orice cantitate de grăsime (cu toţii avem nevoie de o anume cantitate de grăsime în corp) poate fi evidentă sub formă de celulită pe coapsele femeilor.

Deşi este o problemă cu totul benignă (aşa cum sunt şi ridurile) celulita este un motiv major de îngrijorare al femeilor de pretutindeni și are parte de mituri mai mult decât de dovezi demne de luat în considerare. Industria cosmetică, mulţi medici şi esteticieni vând produse sau tratamente (în general foarte costisitoare) care susţin că slăbesc, tonifiază şi ameliorează aspectul de coajă de portocală al coapselor.

Orice poate fi în ziua de astăzi propus ca tratament împotriva celulitei de la loofah, ingrediente miraculoase, suplimente nutritive pe bază de plante, vitamine, minerale, gelului de baie, pantaloni speciali din cauciuc, perii şi role de tot felul, loţiuni tonifiante, aparaturi de stimulare electrică, aparate care vibrează, injecţii cu hormoni sau enzime, etc. Şi totuşi, cu cât această piaţă creşte cu atât studiile care să ateste eficacitatea acestor produse rămân minime, iar cele mai multe sunt realizate în laboratoarele celor care fabrică produsul.

Din păcate speranţa şi iluzia femeilor că pot scăpa de celulită este slăbiciunea lor şi slăbiciunea aceasta este exploatată la maxim de industria cosmetică. Dacă unul din aceste produse ar funcţiona cu adevărat putem spune că nimeni nu ar mai avea celulită şi că nu ar mai fi nevoie să se mai inventeze alte şi alte produse anti celulitice.

Înainte de a vă da variantele pe care le puteţi încerca (pentru că ele există şi funcţionează mai mult sau mai puţin) aş vrea să scăpăm de câteva mituri.

Consumul de apă influenţează celulita?

Dacă acest lucru ar fi adevărat vă asigur că nici o femeie nu ar mai avea celulită. Consumul de apă cu siguranţă este benefic pentru organism (deşi nu există nici un studiu care să spună cât este sănătos să consumi şi cât nu este sănătos), dar nu există nici un studiu care să arate că apa are vreun impact asupra grăsimii din corp. Argumentele care sunt prezentate de cei care susţin că apa are influenţă asupra celulitei se bazează pe faptul că omul (corpul uman) este compus majoritar din apă, între 50% şi 70% din greutatea corpului, iar sângele, muşchii, creierul, oasele sunt compuse majoritar din apă şi de aceea avem nevoie de minim 2 litri de apă zilnic. Dar presupunerile nu sunt ştiinţă şi teoria de mai sus nu are nici o bază. Este ca şi cum am spune din moment ce maşinile funcţionează cu combustibil ar trebui să aibă tot timpul rezervorul plin ca să fie performante.

Retenţia de apă cauzează celulita?

Este ironic că o cauză posibilă a celulitei este considerat consumul scăzut de apă şi o altă cauză posibilă este considerată, retenţia de apă. Există speculaţii în jurul cantităţii de apă reţinută de organism care poate cauza celulita, dar nu există nici un studiu care să susţină această noţiune. Celulele de grăsime conţin de fapt doar 10% apă aşa că eliminarea excesului de apă nu ar duce la nici o diferenţă în aspectul general al celulitei. Este adevărat că retenţia de apă poate face corpul să arate umflat şi vă puteţi simţi de parcă v-aţi îngrăşat, dar apa nu are impact asupra grăsimii sau a celulitei.

Există o dietă potrivită pentru a combate celulita?

Alimentaţia sănătoasă este benefică organismului uman. Pentru că greutatea nu este o cauză a celulitei, dieta nu schimbă structura pielii din zona coapselor, structură responsabilă cu aspectul de coajă de portocală. Pentru unii oameni, celulita se accentuează o dată cu creşterea în greutate, iar pentru ei scăderea în greutate poate ameliora aspectul celulitei, dar cu siguranţă nu o va elimina.

Celulita este un tip de grăsime diferită de grăsimea din resul corpului?

Există o mulţime de teorii care spun că celulita diferă de grăsimea care există în mod normal în corp. Totuşi, sunt puţine studii care arată cum celulita s-ar forma altfel decât grăsimea din corp, iar până la urmă cele mai noi cercetări arată că celulita este doar grăsime pur şi simplu. Şi chiar dacă celulita ar fi un tip diferit de grăsime care s-ar forma altfel,  ce se poate face şi ce nu se poate face pentru a împiedica această formare este identic în orice parte a corpului.

Sportul este un tratament eficient împotrivă celulitei?

Sportul ajută aproape fiecare organ din corp, dar nu are neapărat impact asupra celulitei, el nu îmbunătăţeşte structura pielii şi nu poate afecta zone localizate de grăsime. Cu alte cuvinte: nu puteţi reduce acumularea de grăsime din zone specifice.

Toxinele cauzează celulita şi detoxifierea organismului ajută la eliminarea ei?

În ziua de azi, detoxifiera organismului a luat o formă de curăţare de tot ce înseamnă poluanţi sau substanţe problematice provenite din mediul înconjurător sau din alimentaţie. Din punct de vedere al felului în care acest concept este promovat există prea puţine cercetări care să arate că detoxifierea organismului este chiar posibilă. Detoxifierea organismului, aşa cum este folosită de comunitatea oamenilor de ştiinţă, este procesul ce reduce distrugerea celulelor în princiu prin acţiunea antioxidanţilor şi a enzimelor care previn anumite dezvoltări anormale ale celulei. Nu există nici o îndoială că acest lucru este benefic organismului. Dacă acest proces reduce sau nu celulita nu se ştie pentru că structura pielii şi acumularea de grăsime nu sunt cauzate de toxinele din mediu înconjurător.


Bibliografie
Cosmetics & Toiletries magazine
Plastic and Reconstructive Surgery
Journal of Cosmetic Science
American Journal of Physiology – Regulatory, Integrative and Comparative Physiology
Journal of Strenght and Conditioning Research
The Original Beauty Bible, Paula Begoun
Clinical Dermatology
http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/cellulite.html
British Journal of Plastic Sourgery
Journal of Endotoxin Research
Journal of Biochemistry and Molecular Biology

9 comentarii

Scrie un comentariu
  • Tocmai m-am deprimat grav citind articolul. Mi-am facut un abonm la masaj anticelulitic insotit de impachetari si inca nush ce naiba, plus aerobic la greu, si tu spui de fapt ca celulita nu are leac? :((((( Fantastic! Imi vine sa rad (si sa plang). Adevarul e ca fac sport de un catralion de ani si celulita m-a urmat intotdeauna fidela, mai multa sau mai putina, dar intotdeauna prezenta :)))) Si la dieta si fara. Si la masaj si fara. OF!

  • Buna Corina,
    Citind articolele despre celulita, am niste nelamuriri in legatura cu posibilitatea diminuarii acestui tesut adipos. In legatura cu ce ai scris “Sportul ajută aproape fiecare organ din corp, dar nu are neapărat impact asupra celulitei, el nu îmbunătăţeşte structura pielii şi nu poate afecta zone localizate de grăsime. Cu alte cuvinte: nu puteţi reduce acumularea de grăsime din zone specifice” – din cate am tot citit, stiu ca practic sportul te ajuta de pilda la circulatie, la intarirea muschilor si consumul de calorii – toate cu impact asupra eliminarii grasimii. De asemenea, am citit ca la diete, corpul functioneaza astfel: mai intai se elimina apa, apoi corpul incepe sa consume din muschi si abia apoi din rezervele de grasime, deci pana la urma, prin sport + dieta chiar nu va scadea procentul ala de grasime din corp? De asemenea, cred ca toata lumea stie deja de numeroasele exercitii localizate pentru lucrat anumite zone (de exemplu, abdomenele)..astea chiar nu au efect asupra stratului de grasime din acea zona?
    Sper ca m-am facut inteleasa in vreun fel…
    De asemenea, masajul nu are nici el vreun efect asupra diminuari celulitei?
    Multumesc!

    • Buna Roxana,
      Sportul si dieta nu au impact asupra structurii pielii si nu pot afecta zone localizate de grasime.
      Da, sportul ajuta organismul sa fie sanatos, este foarte important sa facem miscare, dar nu are influenta asupra celulitei. Fac sport intens de aproape doi ani, am o dieta foarte echilibrata si pot spune ca celulita mea este vizibil diminuata, dar tot acolo este. Procentul de grasime per total scade, dar nu grasimea localizata in anumite zone.
      Abdomenele nu au efect asupra stratului de grasime din acea zona, ele intaresc muschii abdomenului. Doar alimentatia are efect. La fel si cu exercitiile pentru fesieri. Ele intaresc fesierii si atat. Alergatul pe banda are mai mare impact asupra stratului de grasime din zona abdomenului sau fesierilor decat exercitiile locale pentru acesti muschi. Iar prin alergat ma refer la alergare moderata timp de 45 de minute cu respiratie corecta sau la mers rapid pe plan inclinat.
      Ideea este ca toate aceste proceduri: sport, masaj, alimentatie, etc, doar amelioreaza aspectul vizibil al celulitei, dar nu au impact asupra structurii pielii. Celulita este tot acolo, doar ca se vede mai putin.

      • Am inteles, deci aspectul pielii se imbunatateste….
        Imi poti recomanda ce sport faci pentru diminuarea aspectului de celulita? Multumesc!

        • Buna Roxana,
          Am antrenoare si fac fitness de 3 ori pe saptamana. Cred ca un antrenor priceput te poate indruma in acest sens, eu nu stiu sa iti explic ce exercitii fac, e destul de complicat.

    • Buna Roxana,
      Orele de aerobic sunt seara tarziu (acolo unde le tine antrenoarea mea) si nu pot participa, eu seara sunt acasa cu copilul. In plus, pentru mine a fost important sa inteleg cum se lucreaza corect, cum se respira corect, sa construiesc o baza musculara pe care sa lucrez pentru a modela frumos. Nu puteam face asta la aerobic, desi acum antrenoarea mea ma tot bate la cap sa gasesc o solutie si sa fac si aerobic, mai ales ca fac fitness de un an si jumatate cu ea si sunt pregatita sa trec la urmatorul pas. Orele de aerobic sustinute de ea dureaza o ora si jumatate, exercitiile se fac pe bosu si necesita o pregatire anterioare destul de temeinica, nu poate participa un incepator.
      Eu m-am obisnuit cu orele de fitness, imi plac exercitiile statice, care lucreaza individual grupele de muschi. Nu lucrez doar pe aparate, am multe exercitii din aerobic, in special fesierii si abdomenele (pe minge sau pe bosu).
      Rezultatele (in cazul meu) sunt vizibile in cazul celulitei (atentie: a contribuit mult si alimentatia sanatoasa) si in cazul sanatatii organismului per total.

  • Buna Corina,
    Ai zis ca exista si “variante pe care le putem încerca (pentru că ele există şi funcţionează mai mult sau mai puţin)” . Ai putea sa ni le impartasesti si noua? Multumesc.



Te rog să citești cu atenție articolele de pe acest blog și comentariile (folosește motorul de căutare din partea dreapta, sus), pentru majoritatea întrebărilor tale există deja un răspuns scris. Te rog să îmi scrii așa cum ți-ai scrie ție (reclamele, sfaturile impertinente și altele de genul nu vor fi aprobate).

Comentariul tău va fi aprobat atunci când voi avea răspunsul potrivit întrebării tale și timpul necesar pentru a-l scrie. Din lipsa de timp nu voi răspunde întrebărilor care cer analiza listei de ingrediente a produselor cosmetice.

Pentru recomandări și întrebări despre produsele Paula's Choice te rog scrie mail la info@paulaschoice.ro.

Mulțumesc pentru înțelegere. Multă sănătate!

Scrie un comentariu

Toate drepturile asupra conținutului sunt rezervate Pasagera.ro. Reproducerea informațiilor de pe site este strict interzisă și pedepsită conform legii drepturilor de autor.