Ce înseamnă ‘brevet cosmetic’?

Întrebare:
Mă uitam mai devreme la televizor și am văzut o reclamă în care spuneau că au o moleculă brevetată care stimulează regenerarea capilară. Mă gândeam acum: oare dacă moleculă respectivă este brevetată asta garantează și că este dovedit că funcționează? Sau ei au doar brevet pentru descoperirea respectivă, dar fără să garanteze rezultatele?

Răspunsul meu:

Brevetul, denumit și patent, este recunoașterea oficială a unei invenții. În cosmetică brevetul se acordă în general unui producător de cosmetice, iar prin acest brevet se recunoaște dreptul acestuia de a exploata exclusiv ‘invenția’ un anumit timp. ‘Invenția’ este de fapt un complex de ingrediente cosmetice sau chiar o formulă cosmetică ce nu a fost folosită de nici un alt producător până în acel moment. Practic nu este vorba despre o invenție și în cazuri extrem de rare un producător ‘descoperă’ un ingredient, de obicei producătorii folosesc ingrediente cunoscute deja.

Personal nu cunosc producători de cosmetice în ale căror laboratoare să se fi descoperit un ingredient, există însă mulți care combină două sau mai multe ingrediente deja existente, uneori le redenumesc ca complex și le brevetează.

L’Oreal are foarte multe brevete pentru produsele protecție solară, de exemplu cel pentru stabilizarea ingredientului avobenzone cu octocrylene. Acest brevet este încălcat foarte des cu acordul tacit al companiei L’Oreal din simplu motiv că producătorul de octocrylene (BASF) trebuie să își vândă ingredientul pentru care există o cerere destul de mare, iar L’Oreal nu este singurul producător de produse protecție solară din lumea. La un moment dat, nu știu din ce motive, L’Oreal a dat totuși în judecată Johnson & Johnson și Coppertone pentru folosirea combinației avobenzone și octocrylene în produsele lor.

În general companiile își brevetează formulele cosmetice pentru a nu fi copiate de alte companii și pentru imaginea companiei pe piața industriei cosmetice în relația cu consumatorul final. Consumatorul nu știe, de cele mai multe ori, ce înseamnă acest brevet!

Brevetarea unui produs cosmetic sau a unui complex de ingrediente dintr-un produs cosmetic nu garantează rezultate în urmă folosirii produsului, practic pentru cumpărător acest brevet nu înseamnă nimic, dar se folosește în reclame pentru că multe persoane au impresia că un produs brevetat este mai bun. În marketing fiecare oportunitate este exploatată.

Produsele cosmetice brevetate sunt foarte ușor de ‘copiat’ pentru că practic există rețetă completă, iar înlocuirea unui ingredient cu altul asemănător ca proprietăți duce la o formulă nouă, un produs nou care nu încalcă brevetul respectiv. Pentru consumator, diferență între cele două produse este insesizabilă dacă ingredientul înlocuit este unul fără acțiuni deosebite asupra pielii sau dacă ingredientul înlocuit are concentrație foarte mică.

Beneficiile în urma patentării unui produs cosmetic sunt minore, practic tot ce se câștigă este posibilitatea de a afirma despre produs că este brevetat, are o formulă unică. Beneficii în urmă patentării unui complex de ingrediente pot există atunci când o altă companie producatorea dorește să folosească acest complex în formularea produselor lor.

2 comentarii

Scrie un comentariu
  • Buna Corina,

    Foarte interesant,nu mi-am pus niciodata aceasta intrebare cu care ai inceput articolul insa informatiile oferite de tine sunt ca de fiecare data mai mult decat utile :).Multumim!

    Toate cele bune,
    Dana

  • Buna,

    Te regasesc dupa ceva vreme si chiar daca scriu rar sper ca-mi vei permite cateva remarci cu privire la subiectul asta.
    E adevarat ca marea majoritate a patentelor sunt imbunatatiri ale unor idei anterioare dar specificul lor e ca sunt complet noi ca si idee de combinare, tehnologie sau rezultat. O modificare in compozitia unui produs existent deja pe piata nu va duce la obtinerea unui brevet pentru ca procedura de obtinere a brevetului (lunga de vreo jumatate de an) prevede chiar verificarea tuturor celorlalte brevete. De exemplu, daca inventezi o oja folosind o idee din industria lacurilor si vopselelor nu ti se va breveta inventia chiar daca tu esti primul care mazgalesti unghiile si nu peretii…
    Alte doua particularitati importante ale brevetului sunt demonstratia ca functioneaza (nu poti breveta teleportarea de exemplu daca nu teleportezi pe cineva) si ca foloseste la ceva (poti identifica o molecula dar pana nu te prinzi la ce foloseste nu devine inventie ci ramane o descoperire).

    Terenul patentelor e foarte sensibil, in strainatate se pune foarte mare accent pe aceasta si marea majoritate a firmelor care au laboratoare de cercetare au un profit frumusel din vinderea acestor patente. Ma refer la „acordul tacit” al L’orealului pentru ca alte firme sa foloseasca patentele lor. O idee patentata este protejata timp de 25 de ani de brevet, dar existenta unui brevet nu o baga in seif ci o aseaza cumva in galantar. Daca alte firme sunt interesate de idee pot plati si il pot avea (de multe ori cu sprijin si cobranding de la firma mama) sau pot astepta 25 de ani pentru a-l obtine gratis.

    Legatura dintre marketing si R&D nu e chiar simplu de stabilit, o inventie se poate obtine azi dar sa nu existe piata pentru ea. Ca tot vorbeai de filtrele UV, ele au fost brevetate cand la moda era bronzul maxim, intre timp s-a schimbat optica publicului si toata lumea le vrea dar exista multe brevete care in cei 25 de ani de protectie nu reusesc sa sparga piata.

    Dupa mine demersul brevetului, desi greoi si foarte costisitor, este una dintre putinele cai spre evolutie a stiintei, de progres si de profit pentru o firma si pentru societate in general. Dar, nu toata lumea gandeste asa, de pilda Coca-Cola nu e brevetata. Poate pentru ca e deja perfecta :).

    M-am intins cam mult,
    Seara buna!
    Cristina.



Te rog să citești cu atenție articolele de pe acest blog și comentariile (folosește motorul de căutare din partea dreapta, sus), pentru majoritatea întrebărilor tale există deja un răspuns scris. Te rog să îmi scrii așa cum ți-ai scrie ție (reclamele, sfaturile impertinente și altele de genul nu vor fi aprobate).

Comentariul tău va fi aprobat atunci când voi avea răspunsul potrivit întrebării tale și timpul necesar pentru a-l scrie. Din lipsa de timp nu voi răspunde întrebărilor care cer analiza listei de ingrediente a produselor cosmetice.

Pentru recomandări și întrebări despre produsele Paula's Choice te rog scrie mail la info@paulaschoice.ro.

Mulțumesc pentru înțelegere. Multă sănătate!

Scrie un comentariu

Toate drepturile asupra conținutului sunt rezervate Pasagera.ro. Reproducerea informațiilor de pe site este strict interzisă și pedepsită conform legii drepturilor de autor.